Argazkiak eta testuak: Oskar Brako
Globalizazioaren eragin gaiztoa gehien sumatzen den kapituluetako bat merkataritzaren inguruko ondarean da. Auzoetako eta hirietako merkataritza-ondarean zuzeneko eragina dute prozesu globalek, honako hauei dagokienez: tokiko merkataritzaren ordez azalera handiak jartzea, turismoa menderatzea (ostalaritzako negozioak ezartzea errazten duena), lokalen alokairuak eta prezioa garestitzea, gentrifikazio-prozesuetan auzo-bizitza galtzea, etab.
Beste era batera esanda, lehen auzoko bizimodua zena, errotuta zeuden eta merkataritza-jarduera in situ jasaten zuten familien motorrarekin, kultura, produktuak, ekitaldiak, elkarrekintza, identitatea, merkataritza- eta komunitate-loturak… ekartzen zituztenak, pixkanaka desagertzen da kanpoko prozesuen ondorioz (saltoki handiak, salmenta digitala, gentrifikazioa, turismoa…).
Eta horrekin guztiarekin, bizitza komertziala, ekonomikoa, baina baita soziala eta komunitatearena ere galduz, ondare arkitektoniko eta kultural garrantzitsu bat joan zen, biztanleriaren errotze historikokoa, tokiko merkataritza horrekin batera. Hiri-paisaia, auzoei nortasuna ematen diena, desagertu egiten da.
Iruñea, adibide bat jartzearren, lokal eta denda zoragarrien erakusleihoa izan da, burdindegiak, drogeriak, gozotegiak, farmaziak, denetariko dendak, familia historiko eta errotuetakoak, desagertuz doazenak.
Baina, Zero Kilometroko kontsumoaren eta azalera handien eskaintzaren arteko dialektika horretan, merkataritza da gizarteen eguneroko bizitzaren nerbio nagusia: horniduratik, merkatuen elkarreraginetik, mota guztietako salgaien trafikotik, estraperloaren eta merkatu beltzaren delitu-tradizioetatik, kontrabandotik… Hori guztia gure gizarteen intrahistoria izan da. Eta gaur egun, globalizazioan, ez-lekuak diren merkataritza-guneekin edo merkatu digital berarekin, soziabilitate-modu berrietara jotzen dugu, eta horietan, eratu gaituen ondarea galtzen da, etorkizun globalak zer ekarriko digun jakin gabe.
Nabarralde Fundazioak Ondarearen eta Merkataritzaren inguruan joan den urrian antolatu zituen jardunaldien barruan (https://nabarralde.eus/merkataritza-bizia-jardunaldia-urriaren-3tik-22ra-nafarroan/), erakusketa bat aurkeztu zen. Saltokien eta errotuluen erakusketa honek interes handia piztu du, eta merkataritzaren gaiari eta ondare biziaren izaerari lotzen zaio. Horri esker, erakusketa-ibilbide bat egin ahal izan dugu Nafarroako hiriburuko Civivoxetan.
Uno de los capítulos en que se percibe con más fuerza el efecto perverso de la Globalización es en el patrimonio que rodea al comercio. El patrimonio mercantil de barrios y ciudades está directamente afectado por los procesos globales, en lo que afecta a la sustitución de comercio local por grandes superficies, el dominio del turismo (que favorece la implantación de negocios de hostelería), el encarecimiento de alquileres y precio de locales, la pérdida de la vida de barrio en procesos de gentrificación, etc.
Dicho de otro modo, lo que antes era la vida de barrio, con el motor de familias arraigadas que soportaban la actividad comercial in situ, que aportaban cultura, paisaje urbano, productos, eventos, interacción, identidad, vínculos comerciales y de comunidad… desaparece progresivamente a causa de procesos externos (grandes almacenes, venta digital, gentrificación, turismo…).
Y con ello, con esa pérdida de vida comercial, económica, pero también social y de comunidad, se va un importante patrimonio arquitectónico, cultural, de arraigo histórico de la población, que acompañaba a ese comercio local. El paisaje urbano, que da identidad a los barrios, se desvanece.
Pamplona, por poner un ejemplo, ha sido un escaparate de locales y comercios espléndidos, ferreterías, droguerías, pastelerías, farmacias, tiendas de todo tipo, de familias históricas y arraigadas, de van desapareciendo. Pero, en esa dialéctica entre el consumo de Kilómetro Cero y la oferta de las grandes superficies, el comercio es el nervio central de la vida cotidiana de las sociedades: desde el abastecimiento, la interacción de los mercados, el tráfico de todo tipo de mercancías, las tradiciones delictivas del estraperlo y el mercado negro, el contrabando… Todo ello ha sido la intrahistoria de nuestras sociedades. Y hoy, en la Globalización, con los centros comerciales que son no-lugares o el mismo mercado digital, nos abocamos a nuevas formas de sociabilidad, en las que se pierde el patrimonio que nos ha constituido, sin que sepamos qué nos depara el futuro global.
Dentro de las jornadas que Nabarralde Fundazioa organizó en torno al Patrimonio y el Comercio el pasado mes de octubre, (https://nabarralde.eus/merkataritza-bizia-jardunaldia-urriaren-3tik-22ra-nafarroan/) una de las actividades fue la presentación de una exposición. El interés que ha despertado esta muestra de comercios y rótulos, que remite al tema del comercio y su condición de Patrimonio vivo, nos ha permitido realizar un recorrido de exposiciones en distintos Civivox de la capital navarra.
Lugares y fechas:
- Civivox Milagrosa. Abendua/Diciembre. 11 al 30.
- Civivox Mendillorri. Urtarrila/Enero. Del 12 al 27.
- Civivox Iturrama. Otsaila/Febrero. Del 1 al 14.