Alagón (Zaragoza), la Alaun vascona

Es sorprendente y apasionante indagar sobre nuestro pasado, y más sobre noticias de hace unos 2.000 años.

Además de las importantes vías romanas que atravesaban nuestro territorio, el Ebro, que hoy sigue siendo esencial para nuestra huerta, el tiempos romanos fue una importante via de transporte para la Roma imperial, pues era navegable desde Varea, cerca de Logroño capital. Ello hacía que desde importantes localidades como la Calahorra vascona -citada así por los cronistas romanos y griegos- y desde Tudela se diese una gran actividad comercial hasta en importantísimo puerto de Tarraco (Tarragona). De dicha actividad destacaba el transporte de minerales, cereales, que después por el Mediterraneo se trasportaban a Roma.

Son varias las ciudades vasconas que señalan los citados cronistas, estando bastantes de ellas situadas en la cercanía del Ebro.

Entre ellas tenemos la actual Cascante, Castejon, Cintruenigo, Ejea de los Caballeros,-cedida a los vascones en el s. II a. C.- Alcanadre/Aradón (Según leemos sobre este último en Wikipedia en base a textos grecolatinos: “Fue vascón durante siglos”, añadiendo que en el siglo V el poeta Prudencio de Calahorra hablaba del Ebro vascón en ese trayecto riojano.

Además de las citadas, tenemos a Alagón, sobre la cual en la misma fuente podemos leer lo siguiente: “En torno a la plaza del Castillo se ubicó el más antiguo asentamiento humano conocido, la ciudad ibérica de Alaun. Era la más oriental de las ciudades vasconas y acuñó moneda con inscripciones en alfabeto íbero. Sus habitantes ya conocían la agricultura de regadío, como se desprende del bronce de Contrebia, que con fecha de 15 de mayo del año 87 antes de Cristo, relata un pleito entre los habitantes de Alaun y Salduie (Zaragoza) motivado por el trazado de una acequia…”

Esta Salduie, como se denominaba a Zaragoza capital en la época, que también se cita y hemos citado como Salduba, Salduvia no es otra que nuestra euskérica Zaldua, abundante en la toponimia de nuestro Viejo Reino. Lo cual es lógico pues como señalan Caro Baroja y Menendez Pidal entre otros, y se puede deducir del retroceso del euskera a través de los siglos, el euskera en el s.I llegaba hasta Zaragoza capital.

Lo anterior despierta la curiosidad para visitar dicha localidad, y ver cómo es, edificios, atisbos del pasado, etc…y al final lo haces, en una breve pero agradable visita.

Al llegar te sorprende que es una localidad relativamente grande, y coincide que hay muy buen ambiente, pues celebran las fiestas locales.

Te sorprende un gran edificio construido sobre una base rocosa, que pudo ser parte de una vieja muralla. Piedras y viejos ladrillos dan esa posibilidad.

Al acercarte un perro viene ladrando, dándote un pequeño susto, al que tranquilizas pues sobre todo resulta juguetón. La señora me pide disculpas, pero le digo que tranquila, que no tiene importancia. Le pregunto por la iglesia, y me insiste en que vaya por unas estradas, pues es la parte más antigua.

Así lo hago, y asciendes por túneles y viejas paredes de ladrillo cara vista y ventanas de hierro forjado. La sensación es que te mueves por siglos precedentes. Antes el ladrillo me hubiera hecho pensar en las construcciones de técnica árabe, pero ya era utilizado por los romanos.

A medida que avanzas hacia el centro te sorprenden notorios edificios. Y en la lejanía alguna iglesia con cúpula de cerámica. En una puerta pintada de llamativo azul pone “Escuela de niñas”. Bordeas este gran edifico que da a una plaza central, edificio que resulta ser el antiguo colegio de la Compañía de Jesús. En una puerta grande está la Oficina de Turismo, pero una joven me indica que estará cerrada por las fiestas. Añade que aunque ha quedado con los amigos, aún tiene 5 minutos, y que me acompaña hasta la iglesia principal.

En el trayecto me muestra algún otro edificio, y con amabilidad y simpatía me habla de la localidad, de la cual es nativa aunque trabaje en la capital. Al final llegamos a la iglesia mudéjar de San Pedro que resulta impresionante.

Alí le comento lo de la Alaun vascona. Lo miramos en los teléfonos y se sorprendió al leerlo, e indicó, sin que yo le hubiera indicado mi procedencia: “Hasta aquí llegasteis/llegaron los vascos? (o los del Pais Vásco, o algo similar que no recuerdo bien). Luego hablamos un poco de estudios -era universitaria-, trabajos, etc. La verdad es que resultó una persona muy agradable. Ella volvió a la plaza y yo continué hasta la parte trasera, donde se encuentra la Plaza del Castillo, con una iglesia dedicada a la Virgen del Castillo. En el antiguo castillo durmió una noche Abderramán III.

Sorprende la enorme panorámica que se contempla desde la zona que ocupó el castillo, pues se domina una gran planicie con un enorme y prolongado barranco, creado por el Ebro, que pudo hacer de muralla natural. Es decir la localidad está sobre un estratégico promontorio con amplio dominio, de ahí su razón de ser y su trascendencia a través de la historia. Mas adelante tenemos Sobradiel con un cartel que indica “Puerta de Aragón”, de ahí que Alagón haya sido trascendente para controlar territorios.

Volviendo al paseo por la localidad, al regresar a la plaza observo que en algún cartel se hace mención a Alaun. Es el nombre de una sala de fiestas.

En la toponimia además de algunos nombres de localidades del entorno que podrían estar unidos al euskera como Gallur, Urrea… también en los nombres locales hay algunos como La Lucea, Lucea Alta que hipotéticamente también podrían estar vinculados al euskera, pues Luzea indica ‘La parte larga’, y en algunos casos hacía referencia a las características de una persona, indicando que era alto.

Ver el nombre Alaun de época vascona, me hizo recordar que lo mismo que Solaun procede de Solaguren (Irigoien), y que después comprobé además de este paso, que podía venir de Solagoren, y en base a esto Alaun hace pensar en *Arangoren, es decir ‘la parte alta del valle’, pero bueno es una hipótesis. Misma hipótesis que me hace pensar en Alagón/Aragón. Lo que tengo menos dudas es el vínculo con Alaón, monasterio ribagorzano documentado en el siglo IX que está en la muga de Aragon/Cataluña.

En fin una breve pero grata y obligada visita que tenía pendiente, y que las informantes han hecho más agradable. Mi agradecimiento a ellas.

 

Lagunok: testua luze geratu zaidanez, ITZULI erabili behar izan dut, aldaketaren bat eginez. Mila esker!

ALAGON (Zaragoza), ALAUN baskoia

Harrigarria eta zirraragarria da gure iragana eta duela 2.000 urte inguruko albisteak aztertzea.

Gure lurraldea zeharkatzen zuten erromatar bide garrantzitsuez gain, Ebro ibaia, gaur egun gure baratzerako funtsezkoa dena, erromatarren garaia garraio-bide garrantzitsua izan zen Erroma inperialarentzat, Vareatik nabigatzeko modukoa baitzen, Logroño hiriburutik gertu. Horren ondorioz, Calahorra baskoia bezalako herri garrantzitsuetatik -erromatar eta greziar kronikariek hala aipatuta- eta Tuteratik Tarracoko portuan (Tarragona) ere merkataritza-jarduera handia zegoen. Jarduera horretatik mineralen eta zerealen garraioa nabarmentzen zen, ondoren Mediterraneotik Erromara garraiatzen zirenak.

Kronista horiek hainbat hiri baskoi aipatzen dituzte, eta horietako asko Ebrotik gertu daude.

Horien artean ditugu gaur egungo Cascante, Castejon, Cintruenigo, Ejea de los Caballeros -baskoiei II. Mendean lagatakoa-, Alcanadre/Aradón (Wikipedian azken honi buruz irakurtzen dugunaren arabera grekolatindar testuetan oinarrituta: «Baskoia izan zen mendeetan zehar», V. mendean Calahorrako Prudentzio poetak Errioxako ibilbide horretan Ebro baskoiaz hitz egiten zuela gaineratuz.

Aipatutakoez gain, Alagon ere badugu, eta iturri berean honako hau irakur dezakegu: «Gazteluko plazaren inguruan, ezagutzen den giza kokalekurik zaharrena kokatu zen, Alaun iberiar hiria. Euskal hiririk ekialdekoena zen, eta txanpona egin zuen iberiar alfabetoko inskripzioekin. Bertako biztanleek bazekiten ureztatutako nekazaritza, Contrebiako brontzetik ondorioztatzen denez, Kristoren aurreko 87ko maiatzaren 15ean Alaun eta Salduieko (Zaragoza) biztanleen arteko auzi bat kontatzen baitu, ubide baten trazadurak eragindakoa.

Salduie hau, garai hartan Zaragoza hiriburua deitzen zen bezala, Salduba bezala ere aipatzen dena, gure Zaldua euskara besterik ez da, gure Erresuma Zaharreko toponimian ugaria. Hori logikoa da, Caro Barojak eta Menendez Pidalek, besteak beste, adierazten duten bezala, eta euskarak mendeetan zehar izan duen atzerakadatik ondoriozta daiteke. I Zaragoza hiribururaino iristen zen.

Aurrekoak jakin-mina pizten du herri hori bisitatzeko, eta nolakoa den ikusteko, eraikinak, iraganaren zantzuak, eta abar, eta, azkenean, bisita labur baina atsegin batean egiten duzu.

Iristean, harritu egiten zaitu herri handi samarra izateak, eta bat dator oso giro ona dagoela, herriko jaiak ospatzen baitituzte.

Harresi zahar baten zati izan zitekeen harrizko oinarri baten gainean eraikitako eraikin handi batek harritzen zaitu. Harriek eta adreilu zaharrek ematen dute aukera hori.

Hurbiltzen zarenean, zakur bat zaunka dator, susto txiki bat emanez, eta lasaitu egiten dut, batez ere jostagarria gertatzen baita. Andreak barkamena eskatzen dit, baina lasai egoteko esaten diot, ez duela garrantzirik. Elizaz galdetzen diot, eta behin eta berriz esaten dit bidexka batzuetatik joateko, zatirik zaharrena baita.

Hala egiten dut, eta tuneletan, ageriko adreiluzko horma zaharretan eta burdina forjatuzko leihoetan gora igotzen zara. Sentsazioa da aurreko mendeetan mugitzen zarela. Lehenago, adreiluak teknika arabiarreko eraikuntzetan pentsaraziko zidan, baina erromatarrek jada erabiltzen zuten.

Erdigunerantz egin ahala, eraikin nabarmenek harritu egiten zaituzte. Eta urrunean, zeramikazko kupula duen elizaren bat. Urdin deigarriz margotutako ate batean, «Nesken eskola» jartzen du. Erdiko plaza batera ematen duen eraikin handi hori inguratzen duzu. Eraikin hori Jesusen Lagundiaren ikastetxe zaharra da. Ate handi batean Turismo Bulegoa dago, baina neska gazte batek jaiengatik itxita egongo dela esan dit. Lagunekin geratu den arren, oraindik 5 minutu dituela eta eliza nagusiraino laguntzen didala gaineratu du.

Ibilbidean beste eraikinen bat erakusten dit, eta adeitasunez eta begikotasunez hitz egiten dit hiriaz, bertakoa baita nahiz eta hiriburuan lan egin. Azkenean, San Pedro eliza mudejarrera iritsiko gara.

Hantxe Alaun baskoiarena esan nion. Telefonoetan begiratu genion, eta harritu egin zen irakurtzean, eta zera adierazi zuen, nik nire jatorria adierazi gabe: «Honaino iritsi zineten/iritsi ziren euskaldunak? (Edo Euskal Herrikokoak, edo ondo gogoratzen ez dudan antzeko zerbait). Gero, ikasketez -unibertsitarioa zen-, lanez eta abarrez hitz egin genuen. Egia esan, oso pertsona atsegina izan zen. Bera plazara itzuli zen eta nik atzealderaino jarraitu nuen, Gazteluko plaza dagoen tokiraino, Gazteluko Ama Birjinari eskainitako eliza batekin. Gaztelu zaharrean gau batez lo egin zuen Abderraman III.ak.

Harrigarria da gazteluak hartu zuen eremutik ikusten den panoramika, izan ere, lautada handi batean amildegi handi eta luze bat dago, Ebrok sortua, harresi naturala izan zitekeena. Hau da, mendate zabaleko muino estrategiko baten gainean dago herria, eta hortik datorkio izateko arrazoia eta historian zehar izan duen garrantzia. Aurrerago, Sobradiel daukagu, «Aragoiko atea» dioen kartel batekin, eta, horregatik, Alagon garrantzitsua izan da lurraldeak kontrolatzeko.

Herriko pasealekura itzuliz, plazara itzultzean ikusi nuen kartelen batean Alaun aipatzen zela. Jai-areto baten izena da.

Toponimian, euskararekin lotuta egon daitezkeen inguruko herrien izen batzuez gain (Gallur, Urrea, etab.), beste batzuk ere badaude, hala nola La Lucea, Lucea Alta. Horiek ere lotura izan lezakete euskararekin, Luzeak zati luzea adierazten baitu, eta kasu batzuetan pertsona baten ezaugarriei egiten zien erreferentzia, altua zela adieraziz.

Euskal garaiko Alaun izena ikusteak, Solaunek Solagurenetik (Irigoien) datorren gauza bera ekarri zidan gogora, eta ondoren, pasabide honetaz gain, Solagurenetik etor zitekeela egiaztatu nuela, eta horretan oinarrituta, Alaunek* Arangoren, hau da, bailararen goialdea, pentsarazten duela, baina hipotesi bat da. Hipotesi horrek berak pentsarazten dit Alagon/Aragoi aukeraz. Zalantza gutxien daukadana Alaón monasterioarekin duen lotura da. Monasterio hori IX. mendean dokumentatu zen, eta Aragon/Katalunia mugan dago.

Azkenik, bisitaldi labur, atsegin eta nahitaezko bat, informatzaileek atseginago egin dutena. Eskerrak eman nahi dizkiet.