“¿Creéis que la muerte de Xirinacs servirá para que los políticos reaccionen y hagan que Cataluña dé un giro?”, preguntó un señor durante los actos de la Diada del 11 de septiembre. Todo el mundo respondió que no. Era la conclusión lógica después de escuchar las declaraciones de diversos políticos y lo que ha dicho TV3. Ara resulta que Xirinacs sólo era “un símbolo de la lucha antifranquista”, un hombre mayor que el paso del tiempo había convertido en un ser caduco sin ninguna conexión con la realidad. Los hay, incluso, que lo han calificado de enfermo mental, de ser alguien cuya cabeza ya no regía y que decía cosas carentes de sentido. Es una ignominia, ciertamente. Pero, bien mirado, la ignominia no debe afectarnos, porque es hija de la impotencia. La ignominia no es más que la constatación pública de las graves limitaciones intelectuales del denigrador y la demostración explícita de la gigantesca superioridad moral del ignominiado. En este sentido, el legado de Xirinacs es la respuesta a quienes, desde el poder o desde las tribunas de opinión, han hecho de la claudicación de Cataluña una norma de obligado cumplimiento. Tan ciego es su egoísmo, tan cínica es su deserción, que son incapaces de percibir el triste papel que les reserva la historia.
Hay personas que necesitan desacreditar a Xirinacs, porque él era justamente su antítesis. Son aquellos que hace ya mucho tiempo que encontraron en la subordinación a España una manera de satisfacer sus intereses personales o de partido, son aquellos que dicen que la autodeterminación es una estupidez o que afirman que los derechos históricos de Cataluña no existen o que votan en Madrid junto al PP contra la unidad de la lengua catalana o que, no hace mucho, pedían el sí al Estatuto para convertirnos a todos en cómplices de un fraude histórico. Pero, mira por donde, el colapso reciente de les infraestructuras de Cataluña ha puesto en evidencia hasta que punto somos una colonia expoliada por España con el consentimiento, ya sea por ideología o por cobardía, de nuestra clase política. Es la misma clase política, con toda su corte de creadores de opinión, que nos quiere domesticados, claudicantes y sometidos como ellos; es la misma clase política que nos dice que ahora no es el momento de hablar de independencia porque hay cosas más importantes. ¿Y cuáles son esas cosas tan importantes que no tienen nada que ver con la independencia? ¿Los escaños, quizás? ¿Los cargos, la jerarquía de los partidos, la vanidad personal? Nos dirán que primero hacen falta los votos para que la plena soberanía del pueblo catalán y del pueblo vasco pueda ser una realidad. Pero no es cierto. Es sólo una excusa para justificar el inmovilismo. Es la clase política la que tiene la obligación de concienciar a la sociedad y de explicarle que todos los problemas que tienen planteados actualmente las naciones catalana y vasca -todos- son consecuencia directa de su subordinación a otro país.
Xirinacs hablaba de la “traición de los líderes” y, al hacerlo, evidenciaba su generosidad. Porque… ¿dónde están los líderes? Gandhi sí era un líder. El hombre que decía “hagas lo que hagas quizá no servirá de nada, pero es importante que lo hagas” retornó la libertad a la India. “Pero la India es un país pobre”, pensará alguien. Sí, es cierto, la India es un país pobre. ¿Y qué? Los indios no querían la independencia para ser ricos, sino para ser libres. La libertad no da riqueza, la libertad da dignidad.
Por lo tanto, no es por egoísmo, por lo que necesitamos ser independientes, es por solidaridad. Porque no es con el aeropuerto de Barajas ni con les autovías o con el metro de Madrid que queremos ser solidarios, sino con los pueblos que tienen una esperanza de vida de 40 años. La mitad de la nuestra. Necesitamos ser independientes para liberarnos de monarcas que viven a nuestra costa; necesitamos ser independientes para terminar con la subordinación de nuestro Parlamento a la voluntad de otro Parlamento, un Parlamento que ni siquiera nos permite hablar en nuestra lengua.
Ahora, pues, nos toca a nosotros. Nos dirán radicales, no hay duda. Pero nos dirán radicales porque no pueden decirnos nada más. Naturalmente que somos radicales. Somos radicales porque lo contrario de radical es reaccionario. Y son reaccionarios, de derechas o de izquierdas, todos cuantos quieren que Cataluña y Euskal Herria estén eternamente sometidas a la voluntad de sus vecinos. Es, en definitiva, porque somos radicalmente desacomplejados en la reivindicación de nuestros derechos que debemos exigir a nuestros políticos que no dimitan de su catalanidad o de su vasquidad, que no olviden que no es con su partido con quien tienen un compromiso sino con su país. Con su país y con quienes dieron la vida por sus libertades. Porque si no es así, si la historia no cuenta para nada y en nombre de la estabilidad debemos olvidar que fuimos naciones libres y soberanas, ¿qué sentido tienen los actos institucionales de la Diada o del Aberri Eguna? La ambición es legítima, pero el compromiso es noble. Y entre la legitimidad y la nobleza, creo honestamente que hay que escoger la nobleza. Por eso hay que pedir a nuestros políticos que entre la ambición y el compromiso escojan el compromiso.
Se ha dicho que Lluís Maria Xirinacs se suicidó. No es cierto. Xirinacs no se quitó la vida, Xirinacs sólo escogió el lugar donde quería morir, y cuando estuvo allí dejó serenamente que la vida abandonase de su cuerpo. Ese fue su acto de soberanía, ir a encontrarse con la muerte en lugar de esperarla tendido en el asfalto o en una cama de hospital, y éste es su testamento vital: decirnos que somos nosotros, únicamente nosotros, los dueños de nuestro destino.
Orain gure txanda da
Zuek uste duzue Xirinacs hil izanak ekarriko duela politikariak esna daitezela eta Kataluniari norabidea alda diezaiotela?”, galdetu zuen gizon batek irailaren 11ko Diadako ekitaldietan. Jende guztiak ezetz erantzun zuen. Horixe baitzen ondorio logikoa zenbait politikarik eta TV3k esanikoa aditu ondoren. Izan ere, orain badirudi Xirinacs “Francoren kontrako borrokaren sinbolo” besterik ez zela, gizon zahar bat, denboraren joanean izaki zaharkitu bihurtua, errealitatearekiko inolako loturarik gabea. Are gehiago: batzuek buruko gaixotzat ere jo dute, burua gaizki zeukan eta zentzugabekeriak esaten zituen gizontzat. Irain lotsagarria da, bai horixe. Baina, ondo pentsatuz gero, irain horrek ez du zertan gu ukitu, ezinaren fruitu baita. Iraina, azken batean, ez da irain egiten duenaren muga intelektualen jendaurreko erakusgarria besterik, irainduaren gailentasun moral itzelaren erakusgarri argia. Alde horretatik, Xirinacsek hauxe utzi digu ondare gisa: boterean nahiz iritzia sortzeko guneetan egonik, Kataluniaren amore ematea bete beharreko arau bihurtu dutenei emaniko erantzuna. Hain da itsua haien berekoikeria, hain da zinikoa haien desertzioa, ezen ez baitira gai historian izango duten leku tristea ikusteko.
Badira Xirinacsen izena belztu nahi dutenak hura antitesi erabatekoa zutelako. Haientzat, Espainiaren menpeko izatea norberaren edo alderdiaren interesak zaintzeko modu bat da aspalditik; autodeterminazioa ergelkeria dela esaten dute, edo Kataluniak ez duela eskubide historikorik, edo PPrekin bat egiten dute Madrilen katalan hizkuntzaren batasunaren kontra, edo, aspaldi ez dela, Estatutuari baietz esateko eskatu dute, gu denok iruzur historiko batean partaide bihurtzeko. Baina, hara, Kataluniako azpiegituren oraintsuko kolapsoak agerian utzi du zenbateraino garen Espainiak ustiaturiko kolonia bat, gure politikariek bai ideologiagatik bai koldarkeriagatik emaniko oniritziaz. Politikari horiek berek, iritzi sortzaileen gorte guztiarekin, otzandurik nahi gaituzte, amore emaile eta menpeko, beraiek bezala; politikari horiek berek esaten digute ez dela independentziaz mintzatzeko garaia, badirela gauza garrantzitsuagoak. Eta zein dira, bada, independentziarekin batere zerikusirik ez duten gauza garrantzitsu horiek? Aulkiak, beharbada? Karguak, alderdietako hierarkia, norberaren harrokeria? Esango digute botoak behar direla aurrena, katalan herriaren eta euskal herriaren burujabetza erabatekoa lortzeko. Baina hori ez da egia. Geldikeria zuritzeko aitzakia besterik ez da. Politikariek dute gizarteari kontzientzia harrarazteko obligazioa, baita azaltzekoa ere gaur egun katalan nazioak eta euskal nazioak dituzten arazo guztiak -guztiak- beste herrialde baten menpeko izatearen ondorio direla.
Xirinacs “gidarien traizioaz” mintzatu ohi zen, eta, hala, agerian uzten zuen zein eskuzabala zen… Izan ere… non daude gidariak? Gandhi bai, hura gidaria zen. “Egiten duzuna egiten duzula, beharbada ez du ezertarako balioko, baina garrantzitsua da egin dezazun” esaten zuen gizon hark askatasuna itzuli zion Indiari. “Baina India herrialde pobrea da”, pentsatuko du baten batek. Bai, hala da, India herrialde pobrea da. Eta zer? Indiarrek askatasuna ez zuten aberats izateko nahi, baizik libre izateko. Askatasunak ez du aberastasunik ematen; askatasunak duintasuna ematen du.
Beraz, beharrezkoa zaigu independente izatea, ez geurekoikeriagatik, baizik elkartasunagatik. Ez baitugu Barajasko aireportuarekin eta Madrilgo autobiekin eta metroarekin solidario izan nahi, baizik eta 40 urteko bizi itxaropena duten herriekin. Gurearen erdia. Beharrezkoa zaigu independente izatea geure bizkar bizi diren errege-erreginengandik askatzeko; beharrezkoa zaigu independente izatea gure Parlamentua ez dadin izan beste Parlamentu baten menpeko, zeinak ez baitigu uzten ezta gure hizkuntzan mintzatzen ere. Bada, orain gure txanda da. “Erradikal” deituko digute, dudarik gabe. Baina beste ezer deitzerik ez daukatelako deituko digute erradikal. Bai, erradikalak gara, jakina. Erradikalaren kontrakoa atzerakoia delako gara erradikal. Eta atzerakoiak dira, eskuineko zein ezkerreko, Katalunia eta Euskal Herria auzokoen menpe betiko egon daitezela nahi duten guztiak. Eta, erradikalen gisan konplexurik ez dugunez gure eskubideak aldarrikatzeko orduan, exijitu behar diegu gure politikariei ez dezatela bazter batean utz beren katalantasuna edo euskaltasuna, ez dezatela ahaztu beren herriarekin dutela konpromisoa, ez beren alderdiarekin. Beren herriarekin eta bizia haren askatasunaren alde eman zutenekin. Izan ere, horrela izan ezean, historiak ez baldin badu ezertarako balio, eta egonkortasunaren izenean nazio libre eta burujabeak izan ginela ahaztu behar baldin badugu, zer zentzu dute Diadako eta Aberri Eguneko ekitaldiek? Anbizioa zilegi da, baina konpromisoa noblea da. Eta zilegitasuna edo noblezia aukeratu behar denean, zintzoki uste dut noblezia aukeratu beharra dagoela. Horregatik eskatu behar zaie gure politikariei anbizioa edo konpromisoa aukeratu behar horretan konpromisoa aukeratzeko.
Esan izan da Lluis Maria Xirinacsek bere buruaz beste egin zuela. Ez da egia. Xirinacsek ez zuen bere burua hil: non hil nahi zuen aukeratu besterik ez zuen egin, eta, han zegoela, bare-bare utzi zuen bizia gorputzetik joan zekion. Hori izan zen haren burujabetasun ekintza, Heriogana joatea, hari errepidean edo ospitaleko ohean etzanda itxaron beharrean, eta hori da haren bizi testamentua: guri esatea geu garela, geu bakarrik, gure patuaren jabe.